Mieszkańcy domu samopomocy w zagórzanach

Pracownie

Pracownie

Rozwój poprzez działanie – poznaj nasze pracownie

Nasze pracownie oferują szeroki wachlarz zajęć, które wspierają rozwój uczestników na różnych płaszczyznach – edukacyjnej, sensorycznej, manualnej, kulinarnej, artystycznej, muzycznej i rehabilitacyjnej. Dzięki różnorodnym formom terapii i treningów osoby z niepełnosprawnościami mogą rozwijać swoje umiejętności, odkrywać pasje i budować większą samodzielność w codziennym życiu.

Pracownia edukacyjno-sensoryczna

Pracownia
edukacyjno-sensoryczna

Pracownia oferuje w zakresie edukacji działania opierające się na prowadzeniu zajęć utrwalających wiadomości zdobyte w szkole. Cel ten jest realizowany poprzez urozmaicone ćwiczenia grafomotoryczne,  ćwiczenia w rozpoznawaniu figur geometrycznych oraz kolorów, gry edukacyjne, ćwiczenia w pisaniu oraz proste działania matematyczne. Podczas zajęć dużą uwagę poświęca się na doskonalenie oraz utrwalenie poprawnej wymowy, poprzez korzystanie z książek, słowników, map, atlasów oraz kalendarzy. W ramach treningów edukacyjnych uczestnik poznaje zasady wypełniania różnego rodzaju dokumentów oraz wniosków,  odbywa  naukę poznania wartości pieniądza, kultury osobistej, stosowania się do zasad estetyki, czystości, zachowania bezpieczeństwa a także  poprawnego zachowania się w miejscach publicznych. Osoba uczestnicząc w zajęciach pogłębia swoje zainteresowania poprzez oglądanie filmów przyrodniczych, edukacyjnych itp. jednocześnie ma możliwość wyrażenia własnych opinii interpretując obejrzany materiał. Podopieczni w ramach prowadzonej pracowni korzystają również z szeroko rozumianej aktywności sensorycznej dostarczający różnorodnych bodźców pobudzających i rozwijających zmysł, poprzez wykorzystanie rozmaitych zabaw oraz  narzędzi, które pracownia oferuje. W ramach terapii jest możliwość skorzystania z pokoju wyciszeń, gdzie znajduje się fotel masujący oraz dostosowana przestrzeń do pełnej relaksacji.

Pracownia krawiecko hafciarska

Pracownia
krawiecko-hafciarska

 Praca w pracowni krawiecko–hafciarskiej ma na celu łączenie zdolności poznawczych
z umiejętnościami praktycznymi. Proponowane zajęcia rozwijają uzdolnienia artystyczne. Uczestnicy uczą się cierpliwości i wytrwałości potrzebnej w wykonywaniu powierzonych im zadań. W czasie zajęć rozwijany jest warsztat posługiwania się przyborami do szycia, haftu
i tkactwa. Podejmowane działania pomagają w opanowaniu umiejętności szycia, obsługi żelazka, tkania na krośnie i ramkach tkackich kilimów oraz bieżników. Podopieczni uczą się wyszywania serwetek haftem ściegowym i łańcuszkowym, wyszywają obrazki haftem krzyżykowym. Wykleja się obrazki filcem, co rozwija umiejętność projektowania i zdolność bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.  Dekorowane są również gotowe trójwymiarowe formy drewniane za pomocą filcu i włóczki. Życzliwe i wyrozumiałe podejście do uczestników terapii wzbudza entuzjazm do pracy twórczej i daje szansę na rozwijanie sprawności manualnej.

Pracownia kulinarna

Pracownia kulinarna

W ramach treningów prowadzonych na terapii kulinarnej Uczestnicy nabywają i utrwalają podstawową wiedzę i umiejętności związane z  prowadzeniem gospodarstwa domowego, w tym m.in. uczestniczą w procesie planowania i przygotowania posiłków oraz dokonują prostych czynności porządkowych. Uczestnicy pod kontrolą terapeuty samodzielnie nakrywają do stołu poznając tym samym podstawowe zasady savoir – vivre. Podczas przygotowywania posiłków rozwijają poczucie smaku i estetyki. Głównym celem jest wpojenie i utrwalanie pozytywnych nawyków żywieniowych oraz zwrócenie szczególnej uwagi na higienę i bezpieczeństwo pracy. Program pracowni gospodarstwa domowego opiera się na zastosowaniu metody praktycznej, pogadanki, opisu, pokazie, instruktażu oraz obserwacji.

Do głównych zadań pracowni należy kształtowanie i doskonalenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania oraz uzyskania maksymalnej niezależności życiowej Uczestników. Prace koncentrują się wokół zdobywania umiejętności wykonywania prac kulinarnych typu: parzenie kawy i herbaty, przygotowywanie kanapek, sałatek, zup i prostych dań obiadowych. Duży nacisk w programie tej pracowni położony jest również na zdobywanie umiejętności porządkowych.

W ramach terapii odbywają się wyjścia do restauracji i innych lokali gastronomicznych, gdzie z jednej strony Uczestnicy mogą sprawdzić w praktyce swój poziom opanowania umiejętności zachowywania zasad savoir-vivre przy stole, a także odbywają trening komunikacyjny, społeczny i budżetowy.

Zakres działań pracowni kulinarnej obejmuje:

  • przygotowanie potraw samodzielne i pod nadzorem
  • zapoznanie z zasadami zdrowego żywienia, wartości produktów odżywczych
  • kształtowanie umiejętności poczucia estetyki przygotowanych potraw, czystości
    i dokładności oraz umiejętności podawania posiłków
  • kształtowanie umiejętności planowania i realizowania zakupów
  • utrwalanie nawyku dokładnego mycia rąk przed przystąpieniem do prac w obrębie kuchni;
  • wypracowanie nawyku przestrzegania zasad BHP podczas przygotowywania posiłków;
  • zdobycie umiejętności właściwej organizacji stanowiska pracy i dobór odpowiednich narzędzi pracy;
  • obróbkę wstępną warzyw, owoców;
  • obsługę podstawowych urządzeń AGD zgodnie z przepisami bezpieczeństwa;
  • udział przy sporządzaniu codziennych posiłków;
  • przygotowywanie posiłków na imprezy okolicznościowe, odbywające się w ŚDS;
  • utrzymywania porządku na stanowisku pracy
  • naukę zasad prawidłowego przechowywania żywności, zdrowego żywienia oraz kulturalnego zachowania się przy stole;
Pobyt w ŚDS jest nieodpłatny!

Jeżeli jesteś zainterersowany/-a lub ktoś w Twoich bliskich potrzebuje wsparcia – zapraszamy do nas

Wniosek o skierowanie do domu na pobyt dzienny składa się do  Ośrodka  Pomocy  Społecznej  w  Gdowie, Łapanowie, dołączając zaświadczenie lekarskie, wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa

Pracownia plastyczna

Pracownia plastyczna

Pracownia  plastyczna to przestrzeń kreatywna, która wspiera rozwój artystyczny i emocjonalny uczestników. Jest to miejsce, w którym osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi
i psychicznymi mogą wyrazić swoje uczucia, myśli oraz rozwijać zdolności manualne
i artystyczne.

Pracownia  jest wyposażona w różnorodne materiały plastyczne, takie jak farby, kredki, pędzle, glinę, masy plastyczne, papiery dekoracyjne, zestaw do tworzenia witrażu Tiffaniego, Scrapbookingu itp.

W pracowni organizowane są zajęcia indywidualne i grupowe. Uczestnicy mają możliwość malowania na papierze, płótnie czy drewnie, tworzenia rzeźb z gliny i masy solnej, wykonywania dekoracji i ozdób sezonowych, projektowania kolaży i grafik, rozwijanie umiejętności technicznych, takich jak wycinanie, klejenie czy składanie.

Do celów zajęć należy rozwijanie zdolności plastycznych i manualnych, wspieranie rozwoju wyobraźni i kreatywności, budowanie poczucia własnej wartości i satysfakcji z wykonywanej pracy, wspomaganie rehabilitacji poprzez ćwiczenia motoryki małej, integrację uczestników poprzez pracę zespołową.

Prace wykonane przez naszych uczestników są często prezentowane na wystawach, kiermaszach, czy wydarzeniach organizowanych prze nasz ŚDS. Dzięki temu uczestnicy mogą poczuć się docenieni i zobaczyć, że ich twórczość ma znaczenie.

Pracownia plastyczna w ŚDS to nie tylko miejsce artystycznej aktywności, ale również przestrzeń, która pomaga budować relacje społeczne, rozwijać zainteresowania i wzmocnić samodzielność uczestników.

Pracownia rzemiósł różnych

Pracownia
Rzemiosł Różnych

W ramach zajęć w pracowni rzemiosł różnych wykonywane są różnorodne prace, w oparciu
o formy terapii z zakresu arteterapii (zdobnictwo i dekoratorstwo), ergoterapii, ludoterapii, które pozwalają podkreślić mocne strony uczestników, wzmacniając ich wiarę we własne siły. Podczas zajęć podopieczni zdobywają i rozwijają umiejętności manualne, percepcyjno-motoryczne. Uczą się  cierpliwości, staranności, dokładności, precyzji raz współpracy
i współdziałania w grupie. Celem nadrzędnym zajęć na pracowni jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników ośrodka, wyposażenie uczestników zajęć w wiedzę
i umiejętności potrzebne do wykonania przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych
z zastosowaniem różnych technik. Zajęcia prowadzone na pracowni mają za zadanie rozwijanie wyobraźni i umiejętności na wielu płaszczyznach takich jak: nauka prawidłowego posługiwania się prostymi narzędziami w zakresie wykonywania prac w drewnie, wykonywanie ozdobnych ram na obrazy, nauka wykonywania mydełek, świec, wykonywanie prac z zastosowaniem kolorowego piasku, kamieni, tworzenie odlewów gipsowych, wykonywanie stroików wielkanocnych i bożonarodzeniowych, wykonywanie prac
z zastosowaniem wypalarki do drewna oraz dekorowanie elementów wyciętych ploterem, wykonywanie prac techniką string – art. Zajęcia w pracowni dzięki swojej różnorodności pozwalają na rozwój i nabycie nowych umiejętności.                                         

Zadania realizowane w ramach zajęć w pracowni:

– rozwijanie cech przydatnych w codziennych czynnościach i pracy zawodowej takich jak: dokładność, staranność, estetyka, wytrwałość,

– wzbudzanie poczucia estetyki i potrzeby tworzenia nowych rzeczy z zastosowaniem poznanych technik,

– rozwijanie sprawności manualnej,

– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

– nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik,

– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,

– dążenie do wzrostu samooceny uczestnika oraz poczucia własnej wartości,

– rozwój zainteresowań oraz motywowanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu,

– projektowania i wykonywania przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych,

– zdobienia elementów drewnianych

Pracownia muzyczno komputerowa

Pracownia
muzyczno- komputerowa

W pracowni muzyczno – komputerowej prowadzone są zajęcia z zakresu obsługi multimediów, w tym obsługa komputera oraz innych urządzeń biurowych takich jak drukarka, skaner, laminator, projektor, itp., obsługa Internetu wraz z prowadzeniem konta w mediach społecznościowych, zajęcia relaksacyjne, filmoterapia, a także zajęcia z zakresu biblioterapii. Znaczna część osób z niepełnosprawnością intelektualną ma trudności z czytaniem i pisaniem, dlatego to właśnie komputer stwarza możliwości przezwyciężenia tych ograniczeń. Uczestnicy zdobywają umiejętności posługiwania się edytorem tekstu, programami graficznymi, elektronicznymi programami edukacyjnymi a także uczą się bezpiecznego
i efektywnego korzystania z Internetu.

Działania ukierunkowane są na otwieranie się na otaczający świat, zapoznanie z nowoczesnymi technologiami, rozwój emocjonalny, duchowy oraz nabywanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z innymi przy użyciu różnego rodzaju mediów.

Zajęcia w pracowni muzycznej prowadzą do rozwijania zdolności muzycznych oraz motywowanie osób do aktywnego spędzania wolnego czasu, kreatywnego zachowania
i inspiracji twórczej. Przeprowadzane treningi uczą radzenia sobie ze stresem i tremą oraz pomagają przełamywać bariery i osobiste ograniczenia. Uczestnicy rozwijają swoją wyobraźnie muzyczną, wspólnie słuchają muzyki, tańczą i śpiewają.

Oprócz muzyki prowadzone są także zajęcia usprawniające pamięć i logiczne myślenie, m.in. gry i łamigłówki logiczne, rozwiązywanie krzyżówek i quizów, itp. Uczestnicy biorą udział
w licznych zabawach integracyjnych i muzyczno- ruchowych oraz konkursach i przeglądach, gdzie mają możliwość zaprezentować swoje umiejętności wokalne i aktorskie.

Bardzo istotnym efektem pracy jest nie tylko pozyskiwanie konkretnych umiejętności
i poszerzanie swoich horyzontów myślowych, ale również znaczący wzrost poczucia własnych kompetencji, wartości oraz możliwości pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym.

Pracownia rehabilitacyjna

Pracownia rehabilitacyjna

Celem działań podejmowanych w tej pracowni jest:

  • zwiększenie kondycji i sprawności fizycznej uczestników, zmniejszenie istniejących dysfunkcji ruchowych oraz nauka radzenia sobie z nimi.
  • usprawnianie psychoruchowe przygotowujące do podjęcia zatrudnienia
  • kształtowanie świadomej aktywności sportowo- ruchowej wśród osób z

            niepełnosprawnościami.

  • edukacja związana ze zdrowym trybem życia.

 Program rehabilitacji dostosowany jest indywidualnie do potrzeb każdego uczestnika
(z uwzględnieniem zaleceń i orzeczeń lekarskich) oraz ukierunkowany na podtrzymanie bądź polepszenie sprawności ruchowej i rozładowanie napięcia psychicznego.

W pracowni wykonywane są:

Masaż. Specjalistyczna Metoda PNF (proprioceptywne nerwowo- mięśniowe torowanie, ułatwianie ruchu . Różnorodne ćwiczenia fizyczne usprawniające małą i dużą motorykę indywidualnie dobrane do potrzeb podopiecznych.

 Na sali rehabilitacyjnej podopieczni mają do dyspozycji: w pełni wyposażony UGUL, stół
do masażu, drabinki gimnastyczne, materace, rower, stepper, orbitrek, bieżnię, atlas- zestaw
do ćwiczeń oraz inny drobny sprzęt rehabilitacyjny np. piłki, ciężarki, taśmy, itp.
Organizowane są zajęcia ogólnousprawniające typu  aerobik, spacery, gry i zabawy ruchowe tj. taniec ,tenis stołowy, novus, , rzutki, kręgle a w czasie letnim boccia, siatkówka, piłka .

 Udział w zajęciach pozwala dbać podopiecznym o swoją kondycję fizyczną, jak również uczy prozdrowotnego trybu życia.

        Rehabilitacja prowadzona jest grupowo bądź indywidualnie z uwzględnieniem realizowanych Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco- Aktywizującego (IPPWA) dla podopiecznych ŚDS.

W ramach zajęć rehabilitacyjnych prowadzące są również takie treningi interpersonalne jak:

  • trening funkcjonowania w codziennym życiu-(ćw. w czynnościach samoobsługowych)
  • trening umiejętności społecznych
  • trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów
  • trening umiejętności spędzania czasu wolnego
  • terapia ruchem

Uczestnicy biorą udział w organizowanych wszelkiego rodzaju imprezach integracyjno –sportowych ,turnieju tenisa stołowego organizowanego na hali sportowej, zawodach ruchowych organizowanych przez ŚDS oraz przez zaprzyjaźnione ośrodki.     

Scroll to Top
Przejdź do treści